Pabokrakau.reismee.nl

Dag 4, Joodse basisschool.

Vanochtend stonden we weer vroeg klaar (na een gezellig - en laat - avondje uit) om een Poolse school te bezoeken samen met onze gids Martha. Het viel me meteen op dat het een hele grote school was, maar het leek me ook ongezellig omdat er geen ramen in de kleurloze deuren van klaslokalen zaten. Het was er, op een aantal schilderijen van een erg getalenteerd 7 jarig jongetje na, erg kaal.
We werden naar een lokaal gebracht waar we een gesprek hadden met de directrice van de school, ze vertelde een aantal dingen en wij hebben haar vragen gesteld over dingen die we wilden weten. Het schoolsysteem in Polen is heel anders dan bij ons. Kinderen gaan hier vanaf 6 jaar pas naar school en hebben leerplicht tot hun 16e.. De basisschool duurt 6 jaar: 3 jaar onderbouw met altijd dezelfde leerkracht en 3 jaar bovenbouw met voor elk vak een ándere leerkracht. De leerlingen wisselen tussen elke les van lokaal en krijgen hier les van een echte vakdocent. Iets wat ik overigens erg sterk vind, op deze manier kun j dieper in gaan op onderwerpen. Na de basisschool gaan de kinderen naar een soort '2e basisschool' en daarna naar de middelbare, waarna veel leerlingen gaan werken en slechts een paar doorgaan naar de 'universiteit'.
We hebben zelf mogen kiezen wat we graag wilden zien: een onderbouw klas (groep 5 voor ons, groep 2 in Polen), een muziekles of een Engels les. Ik heb gekozen voor de jonge kinderen. Hier zijn we aanwezig geweest bij de Poolse les, deze ging over Chopin. De leerlingen krijgen op een hele andere manier les dan bij ons: ze zitten op hun plek en luisteren, waarna ze naar de mat gaan en in een kring naar een verhaal luisteren. Soms komt er in dat verhaal een vraag voor waar de leerlingen antwoord op moeten geven, degene die dit het snelst doet krijgt een sticker op zijn of haar kaart.
Op deze school doen ze niet aan straffen; alleen belonen. De leerlingen krijgen bij goed gedrag, een goed antwoord, etc. een kleine sticker en bij het winnen van een wedstrijd een grote. Aan het eind van het schooljaar worden de stickers geteld en dit wordt dan je 'punt'.
Na deze les bekeken te hebben zijn we met zijn allen teruggegaan naar het centrum waar we een kort spel hebben gedaan om te bekijken wat we nou daadwerkelijk geleerd hebben. (Mijn team won, natuurlijk.)
Hierna kregen we vrije tijd in Krakau, sommigen gingen slapen (saai hoor, jongens) en anderen gingen lekker winkelen of een terrasje pakken. 's Avonds hadden we afgesproken om nog kort te evalueren over Auschwitz en daarna hebben we een hapje gegeten met zijn allen waarna er een aantal studenten zijn gaan slapen en anderen uitgingen in de plaatselijke club Shakers.

Jongens, het was gezellig!